Regelgeving tanken vaartuigen bij jachthavens
Op 7 maart 2018 heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (Afdeling) uitspraak gedaan in een hoger beroepschriftprocedure van een jachthaven tegen een handhavingsbesluit van het bevoegd gezag. De uitspraak moest duidelijkheid geven over de (on)mogelijkheden van onbemand tanken van vaartuigen bij jachthaven. Het hoger beroep is ongegrond verklaard. Hierdoor wordt door de Afdeling invulling gegeven aan de term “direct toezicht” bij het tanken door vaartuigen bij jachthavens van brandstof aan vaartuigen.
Onbemand tanken
In Nederland is een trend gaande waarbij tankstations voor vaartuigen worden omgebouwd naar (deels) onbemande tankstations. Hier kunnen klanten, zonder tussenkomst van een tankstation medewerker, hun vaartuig aftanken. Meestal worden de afleverpunten voorzien van een pinterminal of ander pasjessysteem. Een nadeel van deze werkwijze is echter de schade die kan worden toegebracht aan het milieu. Door een slecht werkende ontluchting of ondeskundigheid bij het aftanken komt er regelmatig brandstof in het water terecht. Dit gebeurt vaak niet bewust, maar is wel schadelijk voor het milieu.
Voorschriften
Ter bescherming van het milieu heeft de wetgever voor onbemande tankstations extra voorschriften opgenomen in het Activiteitenbesluit. Om de schade aan het milieu te minimaliseren wordt voorgeschreven dat altijd een deskundig medewerker direct toezicht moet houden op de aflevering van brandstof aan vaartuigen (Artikel 4.86 lid 2). Ook moeten absorptiemiddelen aanwezig zijn zodat de gemorste brandstof direct wordt opgenomen en daardoor niet in het water terecht komt.
Toezicht
In het werkgebied van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) heeft een jachthaven aan de term “direct toezicht” invulling gegeven door inzet van camera toezicht. De OFGV vindt deze maatregel gezien de grote milieurisico’s niet toereikend en heeft in deze zaak, namens het bevoegd gezag, handhavend opgetreden. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat de zaak eerst aan de rechtbank en uiteindelijk aan de Afdeling is voorgelegd.
Uitspraak
De Afdeling heeft op 7 maart 2018 uitspraak gedaan in deze zaak. In de uitspraak is duidelijk aangegeven dat aan “direct toezicht” alleen vorm kan worden gegeven door lijfelijke aanwezigheid van een medewerker. Deze persoon moet direct toezicht houden op het tanken.
De Afdeling concludeert dat:
Uit het vereiste dat het personeel dat direct toezicht houdt direct kan ingrijpen bij morsingen, incidenten en calamiteiten, voortvloeit dat dit personeel lijfelijk aanwezig dient te zijn in de directe nabijheid van het afleveren van de vloeibare brandstoffen.
De uitspraak heeft tot gevolg dat altijd een medewerker in de jachthaven toezicht moet houden op het tanken van vaartuigen. Onbemand tanken mag dus niet meer en cameratoezicht is dus niet voldoende. Dit betekent dat het tanken in de jachthaven niet langer mogelijk is totdat een medewerker van de jachthaven aanwezig is en het afleveren vrij geeft.
Meer informatie
Link naar de uitspraak: https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken-in-uitspraken/tekst-uitspraak.html?id=94270.