Innovatieve en duurzame start- en landingsbaan Lelystad Airport
Lelystad Airport wordt de nieuwste vakantieluchthaven van Nederland. Aannemer Dura Vermeer verlengt en verbreedt de start- en landingsbaan. Er wordt gebruik gemaakt van een innovatieve en milieuvriendelijke grondverbeterings- en funderingstechniek. De fundering bestaat hierbij uit kleigrond gemengd met kalk en cement. Er is in dit geval geen vergunning nodig voor een ontgronding, omdat er voor deze techniek in tegenstelling tot traditionele grondverbetering niet gegraven hoeft te worden.
Start- en landingsbaan
Om Lelystad Airport klaar te stomen voor grotere vliegtuigen is het nodig om de start- en landingsbaan te verlengen en te verbreden. De bestaande baan van 1.250 meter lang wordt verlengd naar 2.700 meter en verbreed naar 45 meter. De OFGV heeft in het voortraject een rol gespeeld bij het bepalen van de benodigde vergunningen en meegedacht met het aansluiten van de nieuwe op de bestaande landingsbaan die nog traditioneel is aangelegd.
Milieuvriendelijke funderingstechniek
Onderstaande figuur illustreert de innovatieve en milieuvriendelijke grondverbeterings- en funderingstechniek.
De bodem in Flevoland bestaat uit een kleilaag op een laag zand. Daardoor is er kans op inklinking. Om dit te voorkomen kan de kleilaag afgegraven worden en extra zand worden aangevoerd. Met de nieuwe funderingstechniek waar de aannemer mee werkt is dit verleden tijd. Zij mengen de kleigrond met een mengsel van kalk en cement waardoor een harde ondergrond ontstaat. Het cement dat gebruikt wordt is een mengsel van gerecycled beton en steenpuin afkomstig uit sloopwerken. Dankzij deze milieuvriendelijke werkwijze hoeft er geen zand aangevoerd te worden. Dit scheelt 10.000 ritten met een vrachtwagen en bijna 500 ton CO2 uitstoot.