Het DSO: wat is het en hoe bereidt de OFGV zich voor?
De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen zowel het benutten als het beschermen van de fysieke leefomgeving: datgene wat je ziet, voelt en ruikt. Denk aan gebouwen, wegen, parken, een schone lucht, sloten en bossen. Is het bijvoorbeeld slim om op een bepaald terrein woningbouw te realiseren of past een windmolenpark beter? Met de komst van de Omgevingswet moeten gemeenten makkelijker en sneller goede keuzes en afwegingen kunnen maken tussen verschillende belangen. Maar, welke regels gelden er voor de vele uiteenlopende plannen binnen gemeenten? En kan iedereen die informatie straks ook zien? Het antwoord is: ja, dankzij het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Huidige situatie
Momenteel kunnen overheidsinstanties, burgers en bedrijven terecht bij het Omgevingsloket online (OLO), Ruimtelijke Plannen en bij de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM). Het OLO is het loket voor de omgevings- en watervergunning, hier kan men vergunningen aanvragen, meldingen doen en ook een vergunningcheck laten uitvoeren waarin te ontdekken is of überhaupt een vergunning nodig is voor een specifiek plan (kappen van bomen, plaatsen van een dakkapel…). Ruimtelijke Plannen is een digitaal platform waar alle geldende ruimtelijke plannen van Nederland te vinden zijn en via de AIM kunnen bedrijven een melding Activiteitenbesluit indienen, bijvoorbeeld voor de start van een nieuw bedrijf of bij het veranderen van een reeds bestaand bedrijf.
Deze drie loketten worden straks als één loket ondergebracht in het DSO.
Werkwijze DSO
Het DSO is een digitaal loket waar alle gegevens over de fysieke leefomgeving gepresenteerd worden. Overheidsorganisaties, waaronder de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV), werken in deze digitale omgeving met elkaar samen. Naast de overheidsorganisaties, kunnen ook inwoners en bedrijven eenvoudig informatie terugvinden via het DSO. Hier is het straks voor iedereen mogelijk om informatie op te vragen over de leefomgeving en vergunningaanvragen en meldingen te doen.
Een zogenoemde ‘initiatiefnemer’ is de (rechts)persoon die een nieuw plan indient via het DSO. De betreffende gemeente waarbinnen dit initiatief plaats moet vinden, kijkt vervolgens welke ketenpartners kunnen aanhaken. Gemeente, provincie, Veiligheidsregio, GGD, Waterschap, OFGV… Wie betrokken moet zijn, verschilt per initiatief. De betreffende ketenpartners pakken dit vervolgens verder op en kijken onder andere of de aanvraag volledig is: heeft de indiener alle benodigde gegevens en documenten meegestuurd? Pas wanneer een aanvraag volledig is, wordt deze in behandeling genomen.
Rol omgevingsdienst
Al een jaar wordt bij de OFGV druk geoefend en geëxperimenteerd met het DSO. Binnen de OFGV is informatiemanager Mees Klein aangewezen als DSO-projectleider. Mees: “Ter ondersteuning van onze dienstverlening en processen werken we al jaren zaakgericht, dat wil zeggen dat we alle informatie en documenten die bij een zaak horen digitaal gebundeld opslaan en toegankelijk maken voor alle betrokken partijen, zodat de zaak efficiënt kan worden afgehandeld. De eerste stap was daarom het koppelen van ons zaaksysteem aan de testomgeving van het DSO. Vanaf dat moment kon er getest worden: komen alle aanvragen en meldingen die via het DSO worden ingediend automatisch in ons zaaksysteem? En worden alle bijlagen goed meegenomen? Momenteel testen we meer in detail. We bekijken nu of alle informatie daadwerkelijk goed overkomt en of de ingediende documenten gekoppeld worden aan de juiste zaak. Dit zijn meer functionele testen. Deze tests gaan we op korte termijn ook op grotere schaal, met verschillende ketenpartners, uitvoeren.”